Oligurie und Anurie

Lernkarten zu PACT

Lernkarten zu PACT

Christian Brunner

Christian Brunner

Fichier Détails

Cartes-fiches 12
Langue Deutsch
Catégorie Médecine
Niveau Université
Crée / Actualisé 24.09.2014 / 28.05.2018
Lien de web
https://card2brain.ch/box/oligurie_und_anurie
Intégrer
<iframe src="https://card2brain.ch/box/oligurie_und_anurie/embed" width="780" height="150" scrolling="no" frameborder="0"></iframe>

Def. Oligurie?

Anurie?

0.5 mL/kg/h for six consecutive hours in children and adults

<50ml/Tag

Pathomechanismus Kolloide auf Niere?

2

osmotic nephrosis and possibly medullary hypoxia.

Zeichen der Urämie?

3

encephalopathy, bleeding and pericarditis.

  • Welche Blutuntersuchungen bzgl. glomerulärer Pathologien können gemacht werden? 4

complement levels (C3,C4)

anti-glomerular basement membrane antibody (aGBM)

antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA) levels

anti-streptolysin-O (ASO) titres

Welche Pathologie findest sich hinter:

Muddy brown casts?

Rec cll casts?

Eosionphilen?

Krystallen?

Muddy brown casts are associated with acute tubular necrosis

Red cell casts are associated with glomerulonephritis

Eosinophils are associated with interstitial nephritis.


Crystals may be urate crystals associated with tumour lysis syndrome and uric acid nephropathy.

Welche Biomarker gibt es für AKI?

Urin-NGAL (vor allem für frühe Diagnose: can predict the subsequent need for RRT, in-hospital mortality and response to therapy)

Serum-Cystatin C

Warum wirkt Terlipressin bei hepatorenalem Syndrom positiv auf Nierenfunktion?3

 terlipressin may improve renal function by

reducing splanchnic vasodilation

increasing central circulating blood volume

reducing endogenous renal vasoconstriction.

Welche Antibiotika fördern AKI?

Amphotericin B (macht 25-30% AKI, Lipidlösungen weniger!)

, Aminoglykoside, Vancomycin

Autoregulation-Mechanismen der Niere bei Hypokolämie?3

Wie verändert sich Na und Osmolarität im Urin?

  • Afferent arteriolar myogenic (autoregulatory) vasodilation
  • Efferent arteriolar vasoconstriction via juxtaglomerular apparatus (JGA) induced renin-angiotensin mechanism
  • Intrarenal vasoregulatory change: prostaglandin induced diversion of blood flow to favour the juxtamedullary cortex 

->Na- und Wasserruresobtion->Na in Urin sinkt, Osmolarität steigt

mechanisms of endocarditis-induced glomerular injury?

glomerular microvascular damage (glomerulonephritis) may be a consequence of direct antibody mediated toxicity e.g. anti-basement membrane antibodies or of indirect damage via immune complex disease

Welche glomerulären und vaskulären Erkrankungen für renale Ursache?

  • Glomerulonephritis, thrombotic thrombocytopaenic purpura (TTP), Haemolytic uraemic syndrome (HUS)
  • Infective endocarditis
  • Renal artery embolism, renal vein thrombosis, malignant hypertension

Pathophysiologische Machanismen bei intraabd. Compartement? 2

Fehlendes Volumen durch reduziertes venöses Volumen

Kompression des Nierenparenchyms

->Aktivierung des RAAS