OK 6 JO12

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Mélina Zaugg

Mélina Zaugg

Fichier Détails

Cartes-fiches 57
Langue Deutsch
Catégorie Affaires sociales
Niveau Université
Crée / Actualisé 15.06.2015 / 15.06.2015
Lien de web
https://card2brain.ch/box/ok_6_jo12
Intégrer
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These 1

"Der Content einer Webseite muss auf jede relevante Zielgruppe angepasst werden".

Content ! multimodal

  • Texte
  • Bilder
  • Videos
  • Audios
  • Design

Texte

(Webtexte, Whitepapers, Präsentationen, Geschäftsberichte, Reden, Medienmitteilungen, Newsletter, Mailings, Tweets, ...)

Bilder

(Fotos, Zeichnungen, Infografiken, Diagramme, Comics...)

Videos

(Unternehmenskanal, Webinare, Produktpräsentationen, Firmenporträt, ...)

Audios

(Podcasts, Audio-Logo ! Sound Branding, Musik, Interviews, Statements, Reden)

Design

(Farbe, Seitenlayout, Schrift, Motive, Logo, ...)

Multimodalität: Definition in der Human-Computer Interaction

-> Sinnesmodalitäten

Als Modalitäten werden bestimmte Formen der Interaktion zwischen Mensch und Computer bezeichnet. Man unterscheidet dabei verschiedene Möglichkeiten der Eingabe seitens des Nutzers, z.B. durch Sprache und durch motorische Steuerung von Touchscreen oder Körperbewegung, und der Ausgabe seitens des Gerätes durch Sprache, Geräusche und Klänge und haptisches Feedback. Werden mehrere Modalitäten verwendet, spricht man von multimodaler Interaktion.

Multimodalität: Definition in der Medienwissenschaft

Kommunikationsformen sind dann „multimodal“, wenn sie verschiedene Kommunikationsmodi enthalten: etwa Text, Bild, Grafik, Design, Ton und Musik.

Für Stöckl bezeichnet der Begriff Multimodalität „Texte und

kommunikative Handlungen, die mehrere Zeichensysteme (Sprache,

Bild, Ton) beinhalten“.

Multimodalität nach Kress: Multimodality

Kress, G. (2010). Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge, Abingdon.

(Bedeutung von Zeichen ensteht immer nur im sozialen Kontext: z.B Farben heissen nicht in allen Kulturen das gleiche)

Was sind Modi („modes“)?

Image, writing, layout, music, gesture, speech, moving image, soundtrack and 3D objects are example of modes used in representation and communication.” (S. 79)

Kress definiert „mode“, Modus, zunächst offen, als

„organizing and shaping meaning-resource“.

Stärke multimodality-ansatz

Die besondere Stärke des „multimodality“-Ansatzes liegt darin, dass er über Text und Bild hinausgeht und auch andere Modi wie etwa Design, 3-D-Darstellung, Layout oder auch Farbe als wichtige Modi einbezieht.

„Multimodal design refers to the use of different modes – image, writing, colour, layout – to present, to realize, at times to (re-) contextualize social positions and relations, as well as knowledge in specific arrangements for a sepcific audience.“ (Kress 2010, S. 139)

„Multimodal design refers to the use of different modes – image, writing, colour, layout – to present, to realize, at times to (re-) contextualize social positions and relations, as well as knowledge in specific arrangements for a sepcific audience.“ (Kress 2010, S. 139)

Für Prüfung ist ihr wichtig:
Was ist mit Multimodalität gemeint?
 

 

Content basiert darauf, Content ist multimodal
Content heisst also nicht nur Text! Sollte man
bei Strategie bedenken.
(Content ist auch mündlich Rede:
z-B ein Symposium (wie präsentiert man sich an einem
Vortrag an einer Konferenz)

Usability

gehört auch zu Content

Webdesign/Usability

:: „Modus“, der den Content zugänglich macht, zusammenhält, sinnvoll strukturiert

!funktionale und strukturelle Gestaltung

Krippendorf Quote

„Design is making sense of things“

main goal content strategy, lovinger

„The main goal of content strategy is to use words and data to create unambiguous (unzweideutig) content that supports meaningful, interactive experiences. We have to be experts in all aspects of communication in order to do this effectively.“ Rachel Lovinger (2007)

What does content strategy do? (Halvorson, Rach 2012, 28)

 

„Content strategy guides your plans for the creation, delivery and governance of content.” (Halvorson, Rach 2012, 28)

4 Eckpfeiler

1. Content-Audit

2. Content-Planung

3. Content-Produktion

4. Content-Management

Content-Audit:

Inhalte erfassen: Welchen Content bietet die Website? Was davon ist sinnvoll für die User?

Content-Planung:

Audit auswerten; Zielgruppen bestimmen; Inhalte planen: Welche Inhalte wann wo wie ausspielen?!Produktionskalender.

Content-Produktion:

Planung umsetzen anhand eines Produktionskalenders.

Content-Management:

Qualität überprüfen; genügend Ressourcen bereitstellen; Budget überwachen.

Die Aufgabe der Content-Strategie ist es:

  • ::  alle Webinhalte zu sichten und zu ordnen

  • ::  auf die Bedürfnisse der User abzustimmen

  • ::  die digitalen Inhalte user- und suchmaschinen- freundlich zu gestalten

  • ::  mit der Unternehmensstrategie abzustimmen

  • ::  auf die Unternehmensziele auszurichten.

Qualitative Audit Factors (Halvorson, Krach) (6/3)

  • Usability
  • Knowledge level
  • Findability
  • Actionability
  • Audience
  • Accuracy

for use in strategic assessments only:

  • Business value
  • Message
  • Brand/voice appropriateness

Usability

When it comes to online content, usability is the key. Does your content have short or long paragraphs? Subheads? Do you think there too many links? too few? Are there typos or poor quality graphics? Asses each piece of content.

Knowledge level

If your subject matter is scientific or otherwise complex, you may want to judge how prior knowledge your user needs to understand your content. It's ok to have a Ph.D.-level content and content for beginners, but you need to know which is which.

Findability

Content is neiter useful nor usable if no one can find it. Does the conten to be appear in the naviation or easily on site search. Is the meta data appropriate?

actionability

After users finish the content, you want to be sure they know what to do next. Decide how clear the call to action is - wheter you want them to push the proverbial "buy button" or simply tell a friend about your content.

audience

not every page of your site is for every user. if you have several main audiences for content, define the top 3 - 5 in advance. for each piece of content, choose the primary and secondary audiences from a pre-definied list. Also remember, your audience prioritization may change after your strategy is complete.

accuracy

inaccurate or out-of-date content can mislead your users, be plain embarassing, or, at worst, expose you to a lawsuit. You may  need to engage subject matter experts in this part of the audit to help indentify what's outdated or just flat out wrong.

business value

along with satisfying your audience, content has to benefit your business to make it worth your time and energy. so decide if each piece of content helps achieve  a business goal or KPI. if so, which one.

message

during your strategy development, you'll likely define key messages you want to the content to communicate to your audience. which, if any, of the key messages does each piece of content support?

brand / voice appropriateness

does your content accurately refelct your organzation's brand? evaluate your content on wheter it lives up to your brand promise, style guidelines, or company culture.

Analyse des Contents:!Methodentriangulation

:: Design!

Usability Heuristiken

Analyse des Contents:!Methodentriangulation

:: Texte

 

Diskursanalyse, Inhaltsanalyse

Analyse des Contents:!Methodentriangulation

Bilder!

 

Bildanalyse (z.B. Ikonologische Kontextanalyse)

Analyse des Contents:!Methodentriangulation

:: Videos!

 

Bewegtbildanalyse