Pilotenausbildung: Meteorology

Fakten, Fragen und Antworten aus der Ausbildung zum Linienpiloten (ATPL) im Bereich Meteorologie!

Fakten, Fragen und Antworten aus der Ausbildung zum Linienpiloten (ATPL) im Bereich Meteorologie!

Max & Moritz

Max & Moritz

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Langue Deutsch
Catégorie Culture générale
Niveau Autres
Crée / Actualisé 02.07.2012 / 14.08.2023
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What is the average height of the tropopause?

Which is the lowest temperature in the troposphere according to ISA?

How are the lines of equal pressure called on a surface weather chard?

ISA Werte

MSL, 0 ft, 1013.25 hPa, 15°C, 1.225 kg/m³

Höhen der Tropo-, Strato- und Mesoause

Tropopause: ~11km (36000ft), Stratopause: ~50km (150000 ft), Mesopause: ~85km

You are at FL 135, your true altitude is 13500 ft, QNH 1019. What can you say about the temperature?

Minimum usable FL

- Find the highest elevation within 5 NM of the track

- if >6000 ft add 2000 ft (=True Altitude)

- if <6000 ft add 1000 ft (=True Altitude)

- Find the worst case temp deviation fom ISA: reduce if warmer, add if colder

- Correct for wind (NAR)

- Correct for lowest QNH (deviation from 1013): reduce if >1013, add if <1013

- Round off to nearest higher FL

Womit wird der Wind gemessen? (inkl. Standorteinschränkungen)

cup anemometer/wind vane, 10m AGL

upper winds: radio sounding, satellites

info: Wind ist immer in bezug auf geogr. N (ausser TWR -> magn.)

Info/Tipp zu den Windfähnchen

Die Fähnchen schauen immer in Richtung des tieferen Drucks.

Sea breeze (max. Werte)

max afternoon

max 15-20kt

max 5000ft

Land breeze (max Werte)

max 1/2 h after SR

max 10kt

max 2000ft

anabatic wind

Talwind; am tag erwärmen sich die Hänge und die Luftmassen steigen nach oben. Abhängig von Einfallswinkel der Sonne und der Baumgrenze.

katabatic wind

Bergwind; in der Nacht kühlt sich die Luft ab und sinkt dem Hang entlang.

Stevenson Screen (what´s inside and where´s it located)

- records max, min, wet and dry bulb temperatures

- 2m AGL

- air may circulate

- solar radiation is reflected (white)

- above grass surface

Conduction

Molecular heat exchange

Convection

Vertical heat exchange

Advection

Horizontal heat exchange

Scheme for altimetry calculations

Siehe Bild

geostrophic wind

(Pressure gradient, coriolis force)

- straight

- parallel isohypses

- no friction

Wind in the friction layer

(Pressure gradient, coriolis force, friction)

- curved or straight isobars

- friction

gradient wind

(Pressure gradient, coriolis force, Zentrifugalkraft)

- curved

- parallel isohypses

- no friction

Wind variation with increasing altitude

to veer:

NH: turn clockwise with increasing altitude

to back:

SH: turn anticlockwise with increasing altitude

Anticyclonic Flow

- Hoch am Boden

- Luft sinkt zu Boden

- Divergenz (NH nach rechts, SH nach links)

- "Gutes" Wetter

Cyclonic Flow

- Tief am Boden

- Luft steigt hoch

- Konvergenz (NH nach links, SH nach rechts)

- "Schlechtes" Wetter (Luft steigt, kühlt ab, Wolkenbildung)

Standing waves (Voraussetzung)

- min 25kt

- rechtwinklig zum Toplevel

- Wind nimmt mit der Höhe zu

- stabile Schicht auf Toplevel

Northern Foehn

- Hoch im NW

- Tief im SE

- LUV-Seite (nördl. der Alpen) bewölkt, schlechtes Wetter

- LEE-Seite (südl. der Alpen) Mountain Wave, gutes Wetter

Southern Foehn

- Hoch im SE

- Tief im NW

- LUV-Seite (südl. der Alpen) bewölkt, schlechtes Wetter

- LEE-Seite (nördl. der Alpen) keine Wolken, gutes Wetter (Mountain wave)

Bise

Hoch: E-W Ausrichtung

Wolken:

im Sommer: Cumulus, Stratocumulus, Skyclear

im Winter: Stratus

Kanalisationseffekt im Mittelland: Windbeschleunigung Richtung Genf

Turbulence (Definition & Intensity)

Classical: The velocity of fluid is chaotic and apparently random

Aviation: the response of the flight vehicle or bumpiness in flight

Light

Moderate:

- food service & walking are difficult

- aircraft changes attitude & altitude, but always under control

Severe:

- unsecured objects are tossed about

- aircraft changes attitude & altitude, not under control

Causes of turrbulence

- Mechanical turbulence

- Orographic turbulence (Lee wave)

- Convective turbulence

- Wind shear (Inversions, Fronts, CAT, Thunderstorms)

- Wake turbulence

Mechanical turbulence depends on...

- wind speed

- stability of the atmosphere (stabil: kaum bis keine, instabil: Luft steigt auf und es bilden sich Eddies)

Mistral

- KALTER,, heftiger Wind im Rhonetal, verstärkt durch den Venturieffekt

- Wenn in der CH Nordföhn herrscht, entsteht der Mistral im Rhonetal

Bora

KALTER Fallwind an der jugoslawischen Adriaküste

DALR

Dry adiabatic lapse rate

- RH < Saturation

- 1K/100m = 3K/1000ft

SALR

Saturated adiabatic lapse rate

- is variable because the amount of condensating water varies with temperature

- Durchschnitt: 0.6K/100m = 1.8K/1000ft

- +30°C: 0.3K/100m = ~1K/1000ft

- -30°C: 0.9K/100m = 2.7K/1000ft

ELR

Environmental Lapse Rate

Aktuelle rate draussen an ruhender Luft, NICHT GLEICH ISA!

absolute stability

ELR ist kleiner als SALR und DALR

absolute instability

ELR ist grösser als SALR und DALR

absolute instability gibt es nicht!

conditional instability

ELR liegt zwischen SALR und DALR

specific humidity/mixing ratio (Erklärung)

- mass of water vapour in a mass of air

- g/kg(dry air)