Sozi 4 - Attitudes, emotions and behaviour
the social judge
the social judge
Set of flashcards Details
Flashcards | 24 |
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Language | Deutsch |
Category | Psychology |
Level | University |
Created / Updated | 19.05.2025 / 19.05.2025 |
Weblink |
https://card2brain.ch/box/20250519_sozi_4_attitudes_emotions_and_behaviour
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Attitudes- definition
a person's evaluations/Bewertung of various aspects of their social world (attitude object), Disposition, Gedächtnisinhalt
Unterschiede: Zugänglichkeit, Stärke, Ambivalenz
-> konkreteste Ebene, darüber kommt Wert und darüber Ideologie
values- definition
enduring, evaluative beliefs about general aspects of life that go beyong specific objects and situations, different in different cultures
people hold them without always knowing why
ideologies- definition
more general than attitudes, Sammlung von Werten
refer to social, economic or political systems, contain ideas that explain those systems and how they should be run
can influence values, attitudes and intentions to commit behaviours
attitude complexity
attitudes = comprising sets of evaluative beliefs about an attitude object, can be simple or complex, can be consistent or inconsistent
complex + inconsistent = moderate position, when actively thought about it
attitude function (Katz)
1. knowledge function: useful schemas/mental guides that make sense of the complex social world, helps people to deal with attitude object quickly (important to feel confident in the accuracy and legitimacy) -> es gibt Dinge die zu komplex sind
2. utilitarian function: help to obtain rewards and avoid punishments, impression management function
3. value expressive function: allow to express their values (these are the most resistant to change)
4. ego defensive function: protect from psychological threats
mere exposure effect
being exposed repeatedly to a person or object can cause people to form more positive attitudes towards them
does not require a person to take any action/thoughts towards the attitude object (unaware)
- familiar faces > unfamiliar faces, determines the extent to which we are attracted to other people
- stimulus increases until a peak is reached -> familiarity breeds contempt
classical conditioning
a neutral stimulus is repeatedly paired with another stimulus that already evokes a positive or a negative reaction
formation of attitudes: stimulus is associated with an object with a negative/positive response, a negative/positive attitude may form
subliminal conditioning: attitude learning = independent of conscious awareness
awareness enables people to correct the tendency
instrumental conditioning
a behaviour is followed immediately by a positive outcome and is more likely to be repeated
observational learning/Verhaltensbeobachtung/Soziales Lernen
andere werden für z.B. Äußerungen belohnt, dies wird beobachtet
innate factors/Genetik
größte Beweiskraft: Zwillingsstudien
die Effekte sind relativ klein und machen nur einen kleinen Anteil von Einstellungen aus, aber: solche Einstellungen sind schwerer zu verändern und eher ausschlaggebend fürs Verhalten
-> Persönlichkeitsmerkmale können vererbt werden, die zu Einstellungen führen
direct and indirect measures of attitudes
direkt: kann nicht beobachtet werden, Person trifft selber Aussage (meist mit attitude scales)
einfach und nicht invasiv, aber Kontrolle wird an VP abgegeben
indirekt: Einstellung wird anhand von beobachtbarem Verhalten gemessen z.B. durch EEG oder Messung von Gesichtsmuskelaktivität
The Implicit Association Test (IAT)
f
explicit and implicit attitudes
Theorie, kein Faktum
widersprüchliche Empirie
attitudes and behaviour
f
situational factors
f
attitudinal factors
f
theory of planned behaviour/theory of reasoned behaviour
f
cognitive dissonance
f
reducing cognitive dissonance
f
biological vs. cultural influences on cognitive dissonance
f
embodiment/embodied social cognition
f
embodiment of emotions
Wahrnehmung eigener Muskelbewegungen wird als Cue interpretiert, wie wir uns fühlen/wie wir etwas bewerten
-> Propriozeptionen: Beobachtung des eigenen Körpers
feelings-as-information perspective
Emotionen haben einen Einfluss darauf, wie wir ein Einstellungsobjekt bewerten (stimmungsbasiertes Urteil), vor allem wenn uns nicht auffällt, wo die Stimmung herkommt
je neutraler das Objekt ist, desto eher lässt man sich von der Stimmung beeinflussen
Experiment zur feelings-as-information perspective
Schwarz and Clore (1983)
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