UniFr
Kartei Details
Karten | 170 |
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Sprache | Deutsch |
Kategorie | Scherzfragen |
Stufe | Universität |
Erstellt / Aktualisiert | 01.03.2023 / 25.05.2024 |
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https://card2brain.ch/box/20230301_occupational_health_psychology_ergonomics
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was gibts für negative effects (unabhängig psych. auswirkungen) von vibration?
-Discomfort
▪ Spinal and gastrointestinal disorders, vibration white finger
▪ Increase in heart rate (ca. 10-15 beats/min), blood pressure and breathing rate
▪ Cognitive, visual and motor performance
welche psycholog. faktoren spielen ne rolle ob man vibration beim job eher handlen kann oder ned?
-task of familirity + skill level + combination with other stressors
was sind main elements dies beim designing von work schedules zu beachten gilt?
-Night and shiftwork
▪ Working hours
▪ Flexibility
▪ Rest breaks
wie lange darf man max pro woche in der EU arbeiten?
48h
wie viel h müssen in der EU mind. zw. 2 schichten liegen?
11h
ab wie viel arbeitsstunden am stück muss es mind ne pause geben?
ab 6h
welche wilden arbeitsszeit regeln gibts denn sonst noch so in der EU?
A minimum weekly rest period of 24 uninterrupted hours for each 7-day period, in addition to the 11 hours' daily rest
▪ Paid annual leave of at least 4 weeks per year
▪ Extra protection for night work: average working hours must not exceed 8 hours per 24-hour period
▪ Night workers must not perform heavy or dangerous work for longer than 8 hours in any 24-hour period
▪ Night workers have the right to free health assessments and, under certain circumstances, to transfer to day work
was gibts für kennwerte um die effectiveness des work schedules zu messen?
-quantity + quality of sleep
-state of health
-social + leisure activities
-abseenteismn
-tunover
-work performance
-accident rate
gesundheit bzgl. der working shift; welche fragebögen gibts um solche daten zu erheben?
-Karolinska sleepiness scale
-General Health Questionnaire
seleepiness throughout the day; wann sind lowry fahrer am fertigsten?
-peack von 12-15uhr--> post-lunch-dip; hängt allerdings teilweise auch mit dem circadianen rhytmus zusammen
-sowie 23-5 uhr--> höherer ausschlag
von welchen krankheiten scheinen nightworker/former night worker stärker betroffen zu sein?
-stomach troubles
-ulcers(geschwüre)
-intestinal disorders
-nervous disorders
welchen social respectively leisure events können shift worker weniger nachgehen?
social events, cultural events, hobbies, friends, family
shitfwork + perdormence, wann wird am besten, wann am schelchtesten geschucftet?
7-11:30 läufts rund, dann post lunch dip, 16-18:30 laufts nochmals rund bevors drastisch abnimmt
wann ist das risiko bei successive night shifts für nen accident am höchsten?
je mehr tage man nachts am stück arbeitet desto höhere p für nen accident
Working time (hrs per week) and production output vernon 1921, was ist da tolles rausgekommen und welche hours würd der owner repectively the minister of war wählen?
employeees haben ne zeit lang 64.9, 54.6 und 48.1 h gearbeitet.
produktivität (units/hour) bei 48.1 h am höchsten; gesamtvolumen bei 54.6 h per week am höchsten
was sind die go tos bei ner gestaltung von work schedule?
-importance of laws, regulations + norms--> e.g. regulations for perosn working in air traffic
-consideration of the nature of the task--> limit working hours for physically/mentally challanging jobs
-use criteria to evaluate work schedule
umwelt des menschen; wo gibts statistisch am meisten unfälle(absteigende rangliste)
home
road
rail
aircraft
water transport
accident vocabulary: definitions for hazard, risk, near-miss, dangerous occurance
hazard: potential of a substance, activity or process to cause harm (e.g. chemical, electricity, use of ladder)
risk: likelihood of activity or process to cause harm
near-miss: any incident that could have resulted in an accident (for about every 10 ‘near miss’ events a minor accident will occur)
Dangerous occurrence: ‘near miss’ that could have led to serious injury or loss of life.
wie geht helander in seinem systematic approach to accident analysis vor?
1. identifying predisposing(vorangegangende) factors: equipment factors, task factors, environmental factors
2. identifying precipitating(auslösend) factors: failure of part of system
3. operator response to the failure
4. accident or accident avoided
evaluation/einschätzung of risk by humans; welche netten facts gibts hierzu?
allgemeine: niedrige p--> wird überschätzt, hohe p--> wird unterschätzt
Humans are good at evaluating relative risks (e.g. TV sets
are associated with fewer accidents than lawn mowers)
▪ Actual frequencies of injury are overestimated for low
frequencies (e.g. fan)
▪ Actual frequencies of injury are underestimated for high
frequencies (e.g. bicycle accidents
no personal experiance of injuries--> underestimation of the risk(availability/verfügbar heuristic)
large media coverage leads to overestmation of the risk
wie schaut die hierarchy of risk control aus, auf dessen basis man auf hazard reagieren kann?
1. elemination of hazard(gefahr)--> replacing dangerous equipment by technical solution
2. separation of removal danger--> Hazard continuous to exist but risk of injury is removed--> only robots work with high-voltage system
3. shielding or reducing of danger--> protective gear--> risk of injury is reduced
3. adaptation to hazard--> Warnings and training are used to enable employees to show safe behaviours (e.g. use of qualified personnel to repair high-voltage systems)
metanalysis Effect sizes for different accident prevention programmes: welche interventions hat denn die höchste effect stärke?
comprevensive(umfassend) ergonomics--> best
behavior modification--> auch gut
technological intercentions
quality circle
vl bsp. für accident prevention bc of technological intervention
Separate entries for pedestrians and cars/forklift,...
accident investigations; welche data muss da erhoben werden?
-date + location of accidents
-circumstances of accident
-immediate cause of accident
-underlying cause of accident
-Recommendation for further improvement
-report circulation list
was ist wichtig bei der construction of emergency controls + geb mal n bsp. für an
Easy and error-free activation
▪ Spatial separation from other controls
▪ Colour coding: red
▪ Dead man‘s switch-->train
▪ Emergency cord--> train
warning signs: welche critical characteristics müssen hier erfüllt sein?
-catch humans attention--> e.g. dynamic traiffic warning signs
-identify the hazard--> easy to identify the hazardous component
-inform of consequences of not avoiding the hazard--> yellow signs with consequences on it
-tell the human how to avoid hazard--> blue signs e.g. mandatory to wear security googles
describe the model of human-machine interaction
e.g. human driving a car: human information processing(no car on the streets ahead, i can accelerate)--> pressing the gas pedal--> machine operating the input--> output: more gssoline to the engine--> speedometer display changes--> human sensors(eye) detecting that)--> brain processing the nex steps
was kann man beim design von control, weche human-machine-interaction ermöglichen beachten?
-Standardisation (e.g., car foot pedals,
telephone)
▪ Control movement stereotypes (cross- cultural differences)--> light switch usa vs. ger
▪ Coding (e.g., shape, colour, location(gaspedal vs. break))
welche principles of display designs gibts, um human-machine-interaction zu improven?
- Redundancy gain--> triffic light: different color + different position of the lights
▪ Discriminability
▪ Grouping
defi von automation
-The mechanisation and integration of the
sensing of environmental variables (by artificial
sensors)
▪ Data processing and decision making (by
computers)
▪ Mechanical action (by motors or devices that
apply forces to the environment)
welche verschiedenen stages of complex-human-machine interaction gibt es?
-a) aquire information--> ppl., stored records, strategies
-b) analyse + display--> navigation, best route to bern
-c) decide action--> criteria, actions
-d) implement action--> speed, ressources used
bsp. für unterschiedl. level: action choice supervisor engine: shuts down the engine automatically vs. shuts down the engine unless the engineer vetoes vs. recommends engine shutdown
welche vorteile hats bei ner static automation(human-machine-interaction)?
cheaper product, simplier usage
wordurch zeichnet sich adaptable automation aus?
human decides (explicit control of automation)--> e.g. parking assistant, human can use it if he wants to
--> higher self-efficacy
wodurch zeichnet sich adaptive automation aus vs. adaptable
maschine, nicht mensch entscheidet;
machine decides (implicit control of
automation)
▪ External conditions
▪ Operator performance
▪ Psychophysiological indicators
sodass Umfang und Art der Automationsfunktionen zum mentalen Zustand des Piloten passen. Im Gegensatz zu adaptierbarer Automation geschieht dies ohne Zutun des Menschen, was grade bei hoch beanspruchenden Aufgabensituationen eine Schlüsselfunktion ist. e.g. pilot in a jet on a critical mission
beschreibe die 10 taxonomie level of automation nach sherivan und lePlanke
1Computer offers no assistance, human does the whole job
2 Computer helps by determining the options
3 Computer helps determine options and narrows the selection down
to a few, which human may or may not choose
4 Computer suggests one option, which human may or may not
choose
5 Computer selects action and implements it if human approves
6 Computer allows human a restricted time to veto before automatic
execution
7 Computer executes automatically, then necessarily informs human
8 Computer executes automatically and informs human only if asked
9 Computer executes automatically and informs human only if
computer decides to
10 Computer decides everything, acts autonomously, ignoring the
human
welche Stages of a complex human-machine task gibts + nenne ein bsp. für
a) aquire infromation--> ppl. strred records
b) analyse + display--> algorithmn, past information
c) decide action
d) implement action
fürn mensch vorallem übergang zw. b und c für die self efficacy relevant
a+b waär des navi c+d wär des google car
atomation: art + entscheidungsträger, was gibts für unterschiedl. möglichkeiten?
-static automation--> always at the same level, cheapest option
-adaptable automation--> human decides (explicit control of automation); self-efficacy; einparkhilfe; mensch entscheidet ob er se nutzt oder ned
-adaptive automation(machine decides--> implicit control of automation, auf grundlage von external condition, operator performance, psychophysiolog. measurements
adaptive automation; auf welcher grundlage kann die machine hier ne entscheidung treffen? + nenne n bsp. für
-external visability--> e.g. poor visabillity wenn man einparken will
-operator performance--> karre merkt dass man bei ner riesen parklücke schon 2x versagt hat und übernimmt dann selbst die kontrolle:(
-psychophysiolog. indicators--> karre merkt, dass man nen viel zu krassen heart beat hat, will aggro fahrer auf der straße verhindern und übernimmt deswegen selber
-
was kanns für probleme aufgrund zunehmender automation für den arbeitnehmer geben?
-out of the loop problem-->Highly automated systems reduce the operator to monitoring role, which diminishes the chances for the operator to understand the system
-situation awareness
-skill loss
-mental workload--> könnte auch zunehmen
-mode error--> man denkt das man in ner anderen automatismus stufe ist und dann gibts nen error
-trust--> man muss die p für nen error kennen und augfrund desssen trotzdem immer double checken wenn die maschine e.g. viele fehler macht-->attitude towards sth.
-complacency-->selbstzufriedenheit(kann zu führen das man gar nix mehr kontrolliert)--> im ggensatz zu trust also eher n state
reliance
welche dimensions gibt es bei situation awareness im bezug auf automation?
-information aquisition
-evaluation of situation
-projection of situation in future