03472
Skript
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Cartes-fiches | 118 |
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Utilisateurs | 11 |
Langue | Deutsch |
Catégorie | Psychologie |
Niveau | Université |
Crée / Actualisé | 10.08.2016 / 25.09.2020 |
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Moderatoren für identity switching
Art des switching: intra domain (schlechte, weil nicht etabliert) oder interdomain
Anzahl Identitäten (je mehr je besser)
Toleranz für Ambiguität: (höher besser, weil höhere Resistenz ggü negativen Effekten)
Integration (je mehr besser, wenig erschwert switching)
Maßnahmen zur Förderung identity adaptiveness
Anzahl der verfügbaren Identitäten fördern (z.B. ankreuzen von multikultruellen Hintergründen)
Destigmatisierung von deevaluierten Identitäten (Vorsicht Obama vs. ausnahme Effekt)
Neutrates nonstereotyping framing von Aufgaben, politischen Programmen und Kontexten
Unterschiede ethnische Minorität zu ethnischen Majorität in Bezug auf multikulturelle Ideologien
mehr Befürwortung von Multikultur von Minorität
Multikulturalität positiv assoziert mit Selbstwert bei minoritäten (kein effekt Majorität)
Stäke der ethnisches Identifikation bei Minoritäten positiv mit Befürwortung von Multikulturalität verbunden, Majorität negativ
Akkulturationsmodell nach Berry individuelle Level
zweidimensional
Ausmaß der Identifikation mit Originalkultur
Ausmaß der Identifikation mit dominanter Kultur
vier mögliche distinkte Akkulturationspositionen
assimilation (Aufgabe der eigenen, Aufnahme der dominaten Kultur)
integration (beide)
seperation (eigene ja, andere nein)
marginalzation (beide nein)
Akkulturationsmodell Berry auf gesellschaftlicher Ebene
gleiche Dimensionen mit vier distinkten Positionen
Melting Pot (dominante ja, original nein)
Multikulturalität (ja, ja)
Exclusion (nein, nein)
Segregation (original ja, dominante nein)
Welche Arten können zur Messung /Operationalisierung von Akkulturationseinstellungen, Bi und Multikulturalismus genutzt werden bzw. nicht?
schlecht: unidimensionale, einfach demografische Fragen
wenig gut: direkte Messung Akulturationsstrategien
gut: bidimensionale Skalen und Identifikationsfragen
In welche Typen/Klassen unterteilen (a) LaFromboise et al. (1993), (b) Birman (1994) und (c) Phinney und Devich-Navarro (1997) bikulturelle Personen? Welche Einschränkungen/Probleme gehen mit solchen Herausforderungen einher?
Although most acculturating individuals use the integration/ biculturalism strategy (Berry et al., 2006), research on acculturation has almost exclusively focused on individual differences across acculturation strategies rather than within acculturation strategies. Yet, not all bicultural individuals are alike.
LaFromboise et al. (1993) described two biculturalism modes: alternation and fusion.
- Alternating bicultural individuals switch their behaviors in response to situational cultural demands,
- whereas fused bicultural individuals are oriented to a third emerging culture that is distinct from each of their two cultures (e.g., Chicano culture).
Birman (1994) expanded on LaFromboise et al.’s (1993) framework to describe four types of bicultural individuals:
- blended (i.e., fused),
- instrumental (individuals behaviorally oriented to both cultures but identified with neither),
- integrated (individuals behaviorally oriented to both cultures but identified with only their ethnic culture),
- explorers (behaviorally oriented to the dominant culture but identified with only their ethnic culture).
Phinney and Devich-Navarro’s (1997) qualitative and quantitative study sought to empirically integrate Berry’s (1990), LaFromboise et al.’s (1993), and Birman’s (1994) conceptual models of biculturalism. This study identified two bicultural types which were given labels similar to those in LaFromboise et al.’s study:
- blended biculturals—who felt positively about both cultures and did not feel conflicted, and
- alternating biculturals—who also identified with both cultures but saw conflict between them.
- a conceptual limitation of the above typologies is their confounding of identity and behavioral markers
- the labels “blended” and “fused” refer to identity-related aspects of the bicultural experience (e.g., seeing oneself as Asian American or Chicano),
- the label “alternating” refers to the behavioral domain, that is, the ability to engage in cultural frame-switching (Benet-Martínez et al., 2002).
Worauf bezieht sich Bicultural Identity Integration (BII)?
net-Martínez et al. (2002) proposed the theoretical construct of Bicultural Identity Integration (BII) as a framework for investigating individual differences in bicultural identity organization.
BII captures the degree to which “biculturals perceive their mainstream and ethnic cultural identities as compatible and integrated vs. oppositional and difficult to integrate” (Benet-Martínez et al., 2002, p. 9). As an individual difference variable, BII thus focuses on bicultural individuals’ subjective perceptions of managing dual cultural identities (i.e., how much their dual cultural identities intersect or overlap). The emphasis here is on subjective (i.e., the perception of) cultural overlap and compatibility because […] objective cultural differences do not seem to relate to adjustment (Berry et al., 2006).
Bicultural individuals with high BII tend to see themselves as part of a hyphenated culture (or even part of a combined, emerging “third” culture), and find the two cultures largely compatible and easy to integrate. Bicultural individuals with low BII, on the other hand, tend to see themselves as living “in-between cultures” and report seeing the two cultures as largely conflictual and disparate.
In summary, bicultural individuals high and low on BII identify with both mainstream (e.g., American) and ethnic (e.g., Chinese) cultures but differ in their ability to create a synergistic, integrated cultural identity.
Welche persönlichkeits-, leistungs-, und kontextbezogene Antezedenzien hängen mit cultural distance und cultural conflict zusammen?
Recent work shows that BII is not a unitary construct, as initially suggested in earlier work (Benet-Martínez et al., 2002).
Instead, BII seems to involve two independent psychological constructs, cultural conflict and cultural distance, each representing unique and separate aspects of the dynamic intersection between mainstream and ethnic cultural identities in bicultural individuals (Benet-Mart´ınez&Haritatos, 2005).
Cultural distance captures the degree of dissociation or compartmentalization vs. overlap perceived between the two cultural orientations (e.g., “I see myself as a Chinese in the U.S.” vs. “I am a Chinese-American”).
Cultural conflict, on the other hand, captures the degree of tension or clash vs. harmony perceived between the two cultures (e.g., “I feel trapped between the two cultures” vs. “I do not see conflict between the Chinese and American ways of doing things”).
Cultural distance and conflict are each associated with different sets of personality, performance-related, and contextual antecedents (Benet-Mart´ınez & Haritatos, 2005), which explains the very different phenomenological experiences of biculturalism in the existing literature.
Cultural distance is predicted by having a close-minded disposition, lower levels of cultural competence (particularly with regard to the mainstream culture), experiencing strains in the linguistic domain (e.g., being self-conscious about one’s accent), and living in a community that is not culturally diverse.
Cultural conflict, on the other hand, is largely predicted by having a neurotic disposition, experiencing discrimination, and having strained intercultural relations (e.g., being told that one’s behavior is “too American” or “ethnic”). In summary, cultural distance is particularly linked to performance-related personal and contextual challenges (e.g., cognitive rigidity, low linguistic fluency, culturally limited surroundings), while cultural conflict stems from strains that are largely intra- and interpersonal in nature (e.g., nervousness, social prejudice, and rejection).
Anhand welcher Kriterien können multikulturelle Personen in fünf Gruppen eingeteilt werden? Um welche fünf Gruppen handelt es sich? Wie hängt BII mit diesen Kriterien und den fünf Gruppen zusammen?
Multicultural individuals may belong to one of the following five groups based on the voluntariness, mobility, and permanence of contact with the dominant group: immigrants, refugees, sojourners, ethnic minorities, and indigenous people (Berry, Kim, Minde, & Mok, 1987).
There may be group-level differences among the groups mentioned above with regard to their levels of BII due to their group’s history in the host country, their relations with members of the dominant group, the current political and socioeconomic situation, and other structural variables.
- Immigrants and sojourners chose to migrate to the host country for economic or educational opportunities, and many have the option of returning to their native countries; thus, relative to the other groups, this type of multicultural individual may be more focused on opportunities and less focused on cultural issues. Consequently, cultural differences may not necessarily be internalized or translated into the experience of cultural identity conflict.
- Refugees and indigenous people are often forced into contact with the dominant culture, and the involuntary nature of this contact (e.g., refugees may want to return to their native countries, but this is not possible due to conflicts […]) magnifies cultural differences and identity conflict.
- Feelings of cultural conflict may also be common among mixed-heritage individuals and second-generation individuals (at least relative to immigrants and sojourners). Mixed-race and mixed-ethnic individuals are often given (implicit or explicit) messages suggesting that they are not “enough” of one culture or the other (Root, 1998). Likewise, secondgeneration ethnic minorities are considered not “ethnic” enough […], while also not being considered part of the mainstream culture (Padilla, 2006).
- Variables such as generational status and cultural socialization may also play a role in BII, particularly the experience of cultural distance.
Welche Effekte kann Multikulturalismus für Individuen und Gesellschaften haben? Welche Variablen moderieren diese Effekte?
While some researchers have found positive links between biculturalism and adjustment, others have found no link or a negative one. In other words, findings have been mixed with regard to the direction and magnitude of these associations.
A recent meta-analysis suggests that these seemingly contradictory findings may be attributable to the ways in which biculturalism has been measured (Nguyen & Benet-Martínez, 2009; s.o.). Across the 83 studies and 23,197 participants examined in this meta-analysis, biculturalism was found to have a significant and positive relationship with psychological and sociocultural adjustment. However, the magnitude of this association was moderated by the type of acculturation scales used (see Figure 5.2).
- When only studies using direct measures of acculturation strategies were included, the relationship was weak to moderate (r=.21).
- When only studies using unidimensional scales were included, the relationship was strong (r=.54).
- When only studies using bidimensional scales were used[1], the relationship between biculturalism and adjustment was even stronger (r=.70).
èIn other words, biculturalism is related to better adjustment, but this relationship is best detected when biculturalism is measured bidimensionally.
Multiculturalism may also have significant implications for greater national success and improved national functioning (Berry, 1998; Schwartz, Montgomery, & Briones, 2006).
- In children and adolescents, multiculturalism is positively related to greater academic achievement. These […] students may be able to contribute a great deal to society when they become adults.
- In the workplace, multicultural individuals may also contribute to organizational success, especially when it comes to expatriate assignments, because their multicultural competence may generalize to intercultural competence, which is necessary for expatriate success (Bell & Harrison, 1996).
- In addition, they have skills (e.g., multilingualism, cultural frame-switching, intercultural sensitivity) that are crucial in our increasingly globalized world
Pettigrews Ebenen Modell und Relevanz für Migranten
Makro (Migrationspolitik, Statistik über demog. Muster, soziale Repräsentatiom) -> beeinflussen sich gegenseitig
Meso (Einstellungen und Verhlaten, soziale Interaktion, Meso als Mediator zwischen Makro und Mirko)
Mikro (individuelle Einstellungen und Verhlaten, Motivation, Aktion, Identitätsaushandlung)
--> Umfassende Analyse von Immigration muss ALLE Ebenen enthalten
Essers Studien zeigten
1. (Kanada) Einschätzung von Referenzen von Migranten durch potenzielle ArbeitGEBER/ Kanadische Staatsbürger: 2x2 (white/colored x Ausbildung in Kanada/Südafrika) Colored und Südafrikaausbildung wurden am schlechtesten bewertet --> oppelte Stigmatisierung
2.Veränderung Ausbildung (Kanada/ Britanien/ Indien) --> Einstellungen ggü Migranten beeinflussen Einschätzung der Fähigkeiten, positive Einstellungen-->äquivalenz in Referenzen (unabhängig Ursprungsland)
Stereothreat (Deaux) Studie mit 1. und 2. Generation (west Indian vs Afican ameerican)
Test mit oder ohne Bedrohnung (diagnostisch/ nondiagnistisch)
wenn Stereotype nicht salient --> kein unterschied
wenn salient --> 2. Generation deutlich schlechter (Erfagrung mit negativen Stereotypen)
Effekt größer beid denen, die sich als African American identifizierten
Studie Crocher zu public und privat regard
public regard (was andere über meine Gruppe denken)
private regard (was ich über meine Gruppe denke)
bei whites und Asiaten hoch korelliert, bei colored nicht kollriert n 2. Generation
remooring (Wiederverankerung)
Prozess einen Weg zu finden sich und seine Identität zu verbinden mit denen sie funktionieren
abhängig von sozialem Kontext und Diskriminierung
La Ray Stolpersteine der interkulturellen Kommunikation
Intergruppenangst
Tendenz Ähnlichkietn zw. eigener und fremder Kultur anzunehmen
Ethnozentrismus
Stereotype und Vorurteile
Gemeinsame Sprache
Nonverbale Kommunikation
Enkulturation
Lernen der Werte, Überzeugungen und Nomen einer Kultur während de Entwicklung
Kulturwandel,
Kulturwandel, der sich auf Veränderungen innerhalb von Kulturen durch Innovationen, Erfindungen und Entdeckungen bezieht
When attitudes do not fit Rohmann, piontkowkski
Diskordanz Akkulturationseinstellungen auf wahrgommene Bedrohung
2x4 (Italiener/ Türke x Akkulturationseinstellung) in Kombination mit eigener Akkulrurationseinstellung ergaben sich unterschiedliche konkordanzlevel
Wahrgnommene Bedrohung am höchsten für konfliktäres Level und am geringsten für konsensuale Level
Studie 2: fiktive Kulturen, Ergebnisse konnten hinsichtlich symbolische Bedrohung und Intergruppenangst repliziert
Psychologische und soziokulturelle Anpassung als langfristige Folgen von Akkulturation beinhalten
Psychologische Anpassung: affektive Antwort wie Wohlbefinden etc. Einfluss nehmen Ereignisse, Persönlichkeitsvariablen und soziale Unterstützung
Soziokulturelle Anpassung: Verhlatensbezogene Reaktionen auf Akkulturation oder die Fähigkeit erfolgreich sich zu navigieren in neuer Kultur. Einfluss nehmen Sprachkompetenzen, kulturelle Empathie, kulturelles Wissen und positive Intergruppeneinstellung
Studie Sibley und Co zu Immiganten in der Nachbarschaft und Einstellung ggü Migration
Dangerous worldview: bei höherem Anteil Miganten negative Einstellung ggü Immigation
Competetive Worldview: in wohlhabenden nachbarschaften negativere Einstellungen
Risiko und Schutzfaktoren für Migranten auf den verschiedenen Ebenen
individuelle Ebene
Schutz: Freundschaften, spachkenntnisse,
Risiko: Velusterfahrungen, Heimweh, starke Statusveränderung
Familie (Schutz: Unterstützung, psychische Gesundheit; RisikoKonfikte in der Familie, soziale Isolation, abwesenheit Familie)
Mesoebene:
Schutz. kulturelle sensibiliserung, zugang Gesundheitssystem Risiko: Verlus soziales Netzwerk, mangel sozialer unterstützung
Gesellschaft/Makro:
Schutz: Multikulturalismus, streben nach gerechtigkeit Risiko: ungerechtigkeit und Diskriminierung
Schutz
Beispiele für Interventionen zur Verbesserung von Beziehungen zw. sozialen Gruppen auf Makroebene
Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz
Medienkamagnen
Nationaler Dialog (z.B. Islamkonferenz)
Bundespogramme
Beispiele für Interventionen zu Verbesserung von Beziehungen zwischen sozialen Gruppen auf Mesoebene
Gestaltung von Stadtteilen
Schule ohne Homophobie
Anonymisierte Bewerbungsverfahren
Quotenreglung
Beispiele für Intervention zur Verbesserung von Beziehungen zwischen sozialen Gruppen auf Mikroebene
Diversity Training
Intergruppaler Kontakt
Jigsaw Methode
Secondary Transfer Effect (Intergruppenkontakt)
positive Verändeungen von Einstellungen einer Gruppe gegenüber als Folge von kontakt auch auf andere (nicht in kontaktsituation involvierte) Gruppen
vermittelt durch: Einstellungsänderung ggü der primären Gruppe
moderiert durch soziale dominanzorientierung (hohe Ausprägung, Generalisierungeffekte schwächer)
Diversity Training
individuelle Ebene der Intervention
individuelle Beratung, Kompetenzentwicklung oder Aufklärung
auch Maßnahmen fü Diskriminierte oder vulnerable Personen
strukturierte und zeitlich begrente Intervention, die darauf abzielt Kompetenzen zu vermitteln, um angemessen und erfolgreich in kulturellen diversen Situationen sowie in der Interaktion mit Personen anderer Kulturen zu agieren (zumeist enger Kulturbegriff)
-> Veränderung auf affektiver, kognitiver und verhaltensbezogener Ebene möglich
Veränderungen der Günde der Durchführung interkulturelles Training im Zeitverlauf
60/70 Jahre: Forderungen Antidiskriminierungsgesetz umsetzen
80/ Mitte 90 Jahre: Arbeitsbeziehungen in Organisationen mit diverser Belegschaft zu verbessern
bis heute: aus der Erkenntnis: soziale Diversität ein strategischer Wettbewerbsvorteil darstellt und substanziellen betriebswirtschaftlichen Nutzen haben kann
Klassifikation von interkulturellen Tainings Gudykunst und Hammer
Methode (Didaktischer Ansatz, Erfahrungsbasierter Ansatz)
Inhalt (Kulturübergreifende / Kultuspezifische Inhalte)
Bsp. Übergreifend+didaktisch: Culture-general Assimilator, Vorträge und Diskussion, Trainingsvideos
übergreifend+erfahrungsbasiert: Simulation und Rollenspiele zur interkulturellen sensibilsierung, Contrast Culture training, Instrumente zur Selbstreflexion
spezifisch+didaktisch: culture-specific Assimilator, Fremdsprachenunterricht, Culture-cultural Dialogues
spezifisch+erfahrungsbasiert: Bikulturelle Workshops zur interkulturellen Kommunikation, kulturspezifische Simulationen und Rollenspiele, Exkursion in Zielkulturen
Kirkpatricks vier unterschiedlichen Ebenen zur Evaluation von Trainingsprogrammen
1.) Reaktionen z.B. zufriedenheit
2.) Lernerfolg
3.) Verhalten
4.) endergebnis
Instrumente Bedarfsanalyse für Trainings interkultuelle Kompetenzen
Bedarfsanalyse : Ziele mit Training? besteht überhaupt bedarf? unter welchen Rahmenbedingungen, Zielgruppe, erwartungen und Befürchtungen, bisherige Erfahungen und Kompetenzen der Zielgruppe
Interkulturelle Kompetenzen (Mikro)
Diversity Klima ind Organisationen Inhalte (Meso)
Stephan und Stephan: Sechs Schritte der Konzeption von evidenzbasierten Trainings und Bildungsprogrammen zur Förderung interkultureller Kompetenzen
1. Auswahl der involvierten Kulturen bzw. Subgruppen (günstig aktive Teilnahme von Vetretern der Kulturen in Konzeption)
2. Klärung der Ziele der Maßnahme (spezifische und messbare Indikatoren; nicht global)
3. Auswahl relevanter Theorien zu Kultur, Kulturwandel und Adaption
4. psychologische Prozesse und Kommunikationsprozesse spezifizieren die zur zielerreichung führen
5. Methoden, Materialien und Übungen auswählen, die diese Prozesse aktivieren können
6. Überprüfung der Wirksamkeit
Kriterein zur Bewertung bestehender interkultureller Trainings anhand des Trainingsmauals
Konzept
Umsetzung
Evaluation
externe Trainer (Qualifikation etc.)
Fünf Diversitätsperspektiven
studie führte zum Diversity Perspective Questionaire (DPQ)
Reinforcing Homogenity (Diversität vemeiden homogenität favorisieren)
Color-Blind (keine Berücksichtigung Hintergründe)
Fairness (Diversität um Ungleichheit abzubauen)
Access (Diversität als Business Strategie)
Integration and Learning (Vorteile Diversität innerhlab von organisationen im hinblick auf produktivität)
--> tatsächliche und gewünschte
Diversity Equality Management System (DEMS)
Maßnahmen wie Diversity Tainings , die Überwachung von diversity- gerechter Rekrutierung, Förderung von Minoritäten und anderen benachteiligten Gruppen
keine Rückschlüsse auf Kausalität
höhere Arbeitsproduktivität und Innovation, weniger Fluktation
Ufkes, Otten, van der Zee black sheep Effekt
nachbaschaftliche Konflikte in den Niederlanden
mehr negative Emotionen bei einem Konflikt mit eigen Gruppe
normabweichende Verhalten Eigengruppe wird negativer bewertet
negative Stereotype führeten zu negativeneren Emotionen ggü Fremdengruppe
Studie Simon
Wie wirkt sich wahrgnommene Inkompartibilität dualer Identitäten auf die Sympathie mit radikalen Aktionen
- : duale Identifikation
- Moderator: wahrgenommene Inkompatibilität zwischen der kulturellen Identität und der deutschen Identität
- Kriterium: Sympathie für radikale Aktionen
je höher wahrgenommen Inkompatibilität desto größer Sympatie bei dualer
- bei hoher wahrgenommener Inkompatibilität: Sympathie für radikale Aktionen nahm ab, wenn die religiöse Identifikation hoch war