Premium Partner

ATE

Air Traffic Economics

Air Traffic Economics


Set of flashcards Details

Flashcards 44
Language Deutsch
Category Macro-Economics
Level University
Created / Updated 17.06.2015 / 14.06.2016
Licencing Not defined
Weblink
https://card2brain.ch/box/ate
Embed
<iframe src="https://card2brain.ch/box/ate/embed" width="780" height="150" scrolling="no" frameborder="0"></iframe>

Aviation Economics

Value added chain

(Passenger & Freight transport)

Transport to airport → Travel services → ground handling (passenger/plane) → taxiing → air transport services → air traffic control

 

Aviation Economics

Aviation Markets & Actors: Markets, Carriers, Characteristics

Markets: line ops (cont. - intercont.), charter, freight transport, GA

Carriers: national flag carriers, hub carriers & alliances, LCC, specialised freight operators, specialised business aviation

Characteristics: global market (few borderlines), impacts local - regional - global, HiTech-Industry, early liberalisation & deregulatin, private acotrs - public ownership structures, high level of exposure (visibility, vulnerability)

Aviation Economics

Aviation Markets & Actors: Linienfluggesellschaften, Charter, Billigflieger

Linienfluggesellschaften: Geschäftsreisen, Wochenendflüge

Charter: Pauschalreisen

Billigflieger: Preissensibles Freizeit-/Besuchsgeschäft

Aviation Economics

Specific service concepts

Direktverkehr

Hubverkehr

Netzverkehr durch Allianz

Aviation Economics

Specific service concepts: LCC characteristics

No frill: reducing to the max (outsourcing to the customer)

Direct relations with short slots & quick circulations, high load factors

Standardised fleet for short haul flights

Internetmarketing & ticketing

Beneficial age structure, high productivity

Low cost airports(no hub airports!)

Aviation Economics

Die Freiheiten der Luft

1. Hoheitsgebeit eines fremden Staates ohne Landung überfliegen

2. Nichtgewerbliche Zwischelandung (Tanken, Wechsel Flugpersonal, Technical Stop) in fremden Staat (keine Aufnahme/Absetzung von Gästen, Fracht)

3. Transport von Gästen, Fracht in fremden Staat (aus Heimat)

4. Transport von Gästen, Fracht aus Vertragsstaat in Heimatstaat

5. Transport von & nach Drittstaat, wobei Start oder Ende in Heimatstaat sein muss

6. Transport von Vertragsstaat nach Drittstaat (mit Zwischenlandung in Heimatstaat)

7. Transport zwischen zwei fremden Staaten (ohne Verbindung zu Heimatstaat)

8. Transport zwischen zwei Orten innerhalb eines fremden Staates (Kabotagerecht) mit Zubringer aus Heimatstaat

9. Transport zwischen zwei Orten innerhalb eines fremden Staates (Kabotagerecht) ohne Zubringer aus Heimatstaat

Aviation Economics

Liberalisation & deregulation (Before & After)

Before: no market access (single destination), capacity reduction by bilateral agreements (50/50 rule), pooling & code sharing (bilateral allocation), tariff control, state ownership

After: new production concepts (LCC, Hub carrier): economies of scope, concentration & alliances: economies of scope & scale, globalisation & regionailsation: economies of scope & density, massive reduction of tariffs -> boost of demand, new ownershp models & financing schemes

Aviation Economics

3 pillars of growth in the airline industry

Organic growth (securing the leading positionin traffic flows)

Partner & Alliances (developing global presence)

Acquisitions (strengthening the position of hometurf)