Klinische Psychologie Bonus
unvollständig
unvollständig
Set of flashcards Details
Flashcards | 139 |
---|---|
Language | Deutsch |
Category | Psychology |
Level | University |
Created / Updated | 30.04.2025 / 30.04.2025 |
Weblink |
https://card2brain.ch/box/20250430_klinische_psychologie_bonus
|
Embed |
<iframe src="https://card2brain.ch/box/20250430_klinische_psychologie_bonus/embed" width="780" height="150" scrolling="no" frameborder="0"></iframe>
|
Diagnostics Insomnia
- Patient history
- Physical examination
- Mediacation/ Substance use history
- Sleep history
- Examination in sleep laboratory / polysomnography
- Imaging (neurological causes)
- Actigraphy (sleep-wake cycle examining)
Treatment Sleep Issues
- Education & Sleep Hygiene
- cognitive-Behavioral Therapy
- Pharmacological Treatment
Education / Sleep Hygiene
Avoid sleep incompatible behaviour:
- extra time in bed
- irregular bed times
- enviornment (temperature,noise, light)
- physical activity in the evening
- alcohol/ coffee
- checking time
Cognitive- Behavioral Therapy
Goal: dismantling teufelskreis
cogniton (overthinking, worrying)
cognitive restructuring: identifiying / challenging unhelpful beliefs about sleep & replacing with realisting/ calming thoughts
worry managment: worry time during day
emotion (anger, restlessness, agiation)
Physiology (arousal, sweating, heart racing)
behavioural: stimulus control (bed-sleep association), sleep restriction (& gradually increase) rekaxation training (muscles, breathing, guided imagery)
Pharmacological Treatment
Benzodiazepine (less sleep latency, more total sleep time, drowsy during the day)
Non Benzodiazepine "Z-drugs", simmilar to bzws but fewer next day effect
orexin receptor antagonist (decreased wakefulness drive & minimal rebound insomnia)
melatonin & melatonin agonists
antidepressants
BUT:
- should be last resort, going off is stressful
- short term use (< 4 weeks) -> minimum tolerance, dependence
- regular review for effectiveness & side effects
- combine with cbt
Insomnia Comorbidities
Medical
- cardiovascular diseases
- chronis pain ssyndromes
- respiratory conditions
- neurodegenerative diseases
Psychiatric
- depression
- anxiety disorder
- substance use disorders
- most common comorbidities, diagnose present 40-50% insomniac patients, insomnia strong predictor future psychiatric disorders
Definition Hypersomnolence Disorder
- Excessive sleepiness despine a main sleep period last at least 7h
- mind. 3 times per week for 3 months
- mind. 1 symptom: recurrent periods of sleep/ lapses into sleep within day, prlonged sleep epiosde (>9h) per day that is non restorative, diffcitulty with being fully awakee/ abrupt awakening
- accompanied by significant distress / impairment in cognitive/ social/ occupational/ important areas of functioning
- not better explained by another disorder
- 5-10% of US individuals, often begins in adolescence/ ealry adulthood, equal in all genders
Hypersomnia Comorbidities
Medical.
- obstructive sleep apnea
- obesity
- epilepsy
- metabolic syndrome / type 2 diabetes
- migraine
- restless leg syndrome
psychiatric conditions
- depression
- anxiety disorders
- eating disorders
- ADHD (more than half hypersomnia patients)
Definition of Trauma:
- Event/ series of event exceptional threat/ catastrophic magnitude
- Forms of experience: direct experience, personal witnessing, repeated/ extreme exposure to aversive details of traumatic event
- Characteristics: sudden/ unexpected occurrence, horror (emotional/ cognitive), subjective experience of loss of control, Questioning of one's previous value system
Early Trauma:
- Experiencing traumatic events/ adversity before age of 18
- Children experience harm, caregivers are affected by own trauma, children not well cared for
- E.g. All forms of abuse, trauma in chils environment, peer violence, natural disasters
Assessing Early Trauma:
- Police reports, reports of social security services
- Third person reports
- Questionnaires
- Interviews
Difference trauma
- Different severity & quality depending on trauma (which trauma, quantity)
Prevalance
- High prevalence rates
- Correlation with: Opportunities, Risky behaviors, chronis disease, infectious disease, maternal health, mental health, injury
- Higher risk for psyhopathology, disease, mortality
CBASP Wirkung
- (new treatment for chronic depression
- Higher effiency the higher the severity of the trauma
- No effect on first 3 trauma types
- Effect increase over time
Factors that are relevant for the consequences of early trauma
- Genes, Environments
- Specific types of trauma influence specific parts of the brain
- Time of trauma -> which system is still growing
Mechanisms influenced by early trauma:
- Social Information Processing (e.g. enhanced threat detection, hostile attribution bias)
- Emotion processing (e.g. heightened emotion reactivity, poor emotion regulation)
- Accelerated Biological Aging (e.g. pubertal timing, cellular aging)
Threat response:
- Stimuli -> visual cortex -> amygdala (-> behavioral & psychological response) & prefrontal cortext (-> fear)
Emotion processing early trauma:
- Less use of adaptive emotion regulation strategies
- Less flexibility with use of emotional regulation -> not always right strategy
- Less prefrontal activation, less connectivity
Relevance Social support:
- Association between social support & resilience
Resilience
- Ability of a person to psychologically adapt, recover, and grow despite stressful or traumatic experiences
- Key aspects: psychological resilience, adaptive coping, flexibility, social support, neurobiological basis
Post-Traumatic Growth:
- Positive psychological development following the coping with a traumatic event; profound personal growth and transformation
Visually witnessing domestic violence neurological influence:
reduced GMV in primary visual cortex
reduced integrity of inferior longitudinal fasciculus
-> important roles in limbin & visual systems, memory, emotional response
Penetrative sexual abuse neurological influence:
thinning of portions of the somatosensory cortex responsible for sensastion from clitoris/ surrounding genital area
emotional abuse neurological influence:
thinning in cortical regions relevant for self-awareness & self-evaluation
Dennis & Dennis, 1940
- Vergleich zwei Gruppen von Hopi (festwickeln Einschränkung Bewegungsfreiraum)
- Gruppe 1: festbinden der Kinder auf einem Wickelbrett à Einschränkung der bewegungsfreiheit bis zum ende des 1 LJ.
- Gruppe 2: kein festbinden
- Keine unterschiede zwischen gruppen -> Laufen Ergebnis von Reifung
Prägung
- Lernvorgang innerhalb bestimmter lernsensibler Phasen/ Lebensabschnitte
- Konzept der Ethologie (Verhaltensforschung, also Biologie)
- Spezialisierung Auslöseschema für Instinkthandlung
- Bezieht sich auf einzige Bewegung/ Gruppe von Verhaltensweisen
- In Ontogense einmalig, nicht nachholbar
Sensible Phasen:
(Themenbereich Prägung)
- Entwicklungsabschnitte, in denen spezielle Erfahrungen maximal pos/ neg. Wirkung haben
- Beispiele:
- Frühe Bindung (John Bowlby)
- Stadientheorien
- Embryonalentwicklung
Definition Lernen
- Sammelbegriff nicht unmittelbar beobachtbare Vorgänge im Organismus
- Entstehen durch Erfahrung, Quelle Veränderung: Umwelt
- Führen zu Verhaltensveränderung
- Lerntheorien
- klassische Konditionierung
- Operante Konditionierung
- Beobachtungslernen
Gegenkonzept zur Reifung
Sozialisation
- Einfluss sozio-kultureller faktoren auf Entw
- Hineinwachsen in Verhaltens-/ Erlebensnormen sowie Wertvorstellungen einer Kultur/ Gesellschaft
- Entwicklung durch/ in Itneraktion mit sozialer Umwelt
Tichtermodell der Sozialisation (Child)
- Passiver Prozess: fortschreitende Einengung & Festlegung des Verhaltens durch die Umwelt
Sozialisation als Erwerb von Rollen (G.H. Mead, T. Parsons)
- Rollen innerhalb einer Gesellschaft (bspw. Alter, Beschäftigugnsgruppe)
- damit verbunden: Erwartungen über kenntnisse, einstellungen, verhalten
- diese werden in interaktion mit umwelt erlernt, verknüpfung verschiedener Rollen mit dem Selbst
Sozialsiation als Bewältigung von Entwicklungsaufgaben
- Vertreter: Freud, Ericson, Havighurst
- Verschiedene Entwicklungsabschnitte sind mit spezif. Entwicklungsaufgaben verbunden
Bidirektionals Modell
- Beeinflussung durch Kinder
- Angeborene reflexe von Säuglingen -> Lächeln, Greifen
- Temperament eines Kindes
- Methoden von Kindern (Pauls & Johann, 1984)
- Konstruktiv-aktive Steuerung (argumentieren)
- Vorwürfe
- steuerung durch Bestrafung (peinl. Verhalten in Öffentlichkeit)
- Steuerung durch z.B Schmeicheln
Jean Piaget Lebenslauf
- 1. Veröffentlichung über albinotischen Spatz mit 10 Jahren
- Wissenschaftl. Beschäftigung mit Weichtieren (Mollusken) (hochbegabt, kreativ)
- Beschäftigung mit Philosophie (veröffentl. philosophischer Roman)
- Studium der Naturwissenschaften, Promotion Schweiz, Arbeit ü Weichtiere
- Sorbonne Studium der Psychologie & Philosophie, Mitarbeit an Standardisierung von Binets Intelligenzstests, Austausch mit James Mark Baldwin auf dessen Ideen er später aufbaute
- studienleiter am jean-jacque-rousseau-institut in genf (Veröff. zahlreicher bücher über entw. des denkens bei kindern, internationale anerkennung als kinderpschologe, forschung zu verschiedenen ASpekten geistiger Entw./ Erziehung/ Ideengeschichte/ Logik/ Erkenntnistheorie) (etwa 40 bücger, 100 artikel allein im gebiet der kinderpsychologie)
- Prof für Psychologie an uni genf, uni sorbonne
James Mark Baldwin
- 1861–1934
- Philosoph und Psychologe
- Lehrte u.a. an Universitäten in Toronto und Princeton
- Gründete Labore
- Zusammen mit G. Stanley Hall begründete er die American Psychological Association
- Betonte immer wieder die Wichtigkeit der Evolutionstheorie für die Humanwissenschaften
- Zentrale Ideen: genetische Epistemologie, Gewohnheitsbildung, Zirkuläre Reaktionen, Assimilation und Akkomodation, „Epochen“ der geistigen Entwicklung, darin senomotorische Stufe, und Stufen des logischen Denkens, Schemata.
Merkmale der Theorie von Piaget
- Genetische Erkenntnistheorie (wie begreift der mensch die welt, wie entwickelt sich dies -> genese)
- Biologischer Ansatz (anpassung organismus an seine umwelt, gesitige embryologie)
- Konstruktivismus (menschl. erkenntnis als konstruktion, realitätsverständnis = aktive, konstruktive Leistung, wie verändert konstruktion sich im verlauf der ontogenese?)
- Strukturalismus (strukturen die einem untersuchungsgegenstand zugrunde liegen, annahme: geringe anzahl geistiger operation als grundlage für denkprozesse, "Schemata")
Schemata
- typische Weise, eine bestimmte Klasse von Umweltgegebenheiten zu handhaben, wirken top-down
- sensomotorische Schemata werden im Laufe der ersten Lebensj. verinnerlicht: Basis höhere kognitiver Schemata
- e.g. Saugen, greifen, auge-handkoordination, bewegugns-effekt-erwartung, allg. operationen
Merkmale der Entwicklungsstadien
- ein stadium als strukturiertes ganzes, ein zustand des gleichgewichts
- umstrukturierung schemata -> jedes stadium geht aus dem davor hervor
- invariante sequenz
- universell
- jedes stadium schreitet von "werden zu sein"