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Flashcards 139
Language Deutsch
Category Psychology
Level University
Created / Updated 30.04.2025 / 30.04.2025
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Aspects that trigger Insomnia and lead into a Teufelskreis

Diagnostics Insomnia

  • Patient history
  • Physical examination
  • Mediacation/ Substance use history
  • Sleep history
  • Examination in sleep laboratory / polysomnography
  • Imaging (neurological causes)
  • Actigraphy (sleep-wake cycle examining)

Treatment Sleep Issues

  • Education & Sleep Hygiene
  • cognitive-Behavioral Therapy
  • Pharmacological Treatment

Education / Sleep Hygiene

Avoid sleep incompatible behaviour:

  • extra time in bed
  • irregular bed times
  • enviornment (temperature,noise, light)
  • physical activity in the evening
  • alcohol/ coffee
  • checking time

Cognitive- Behavioral Therapy

Goal: dismantling teufelskreis

cogniton (overthinking, worrying) 

cognitive restructuring: identifiying / challenging unhelpful beliefs about sleep & replacing with realisting/ calming thoughts

worry managment: worry time during day

emotion (anger, restlessness, agiation)

Physiology (arousal, sweating, heart racing)

behavioural: stimulus control (bed-sleep association), sleep restriction (& gradually increase) rekaxation training (muscles, breathing, guided imagery)

Pharmacological Treatment

Benzodiazepine  (less sleep latency, more total sleep time, drowsy during the day)

Non Benzodiazepine "Z-drugs", simmilar to bzws but fewer next day effect

orexin receptor antagonist (decreased wakefulness drive & minimal rebound insomnia)

melatonin & melatonin agonists

antidepressants

 

BUT:

  • should be last resort, going off is stressful
  • short term use (< 4 weeks) -> minimum tolerance, dependence
  • regular review for effectiveness & side effects
  • combine with cbt 

Insomnia Comorbidities

Medical

  • cardiovascular diseases
  • chronis pain ssyndromes
  • respiratory conditions
  • neurodegenerative diseases

Psychiatric

  • depression
  • anxiety disorder
  • substance use disorders
    • most common comorbidities, diagnose present 40-50% insomniac patients, insomnia strong predictor future psychiatric disorders

Definition Hypersomnolence Disorder

  • Excessive sleepiness despine a main sleep period last at least 7h
  • mind. 3 times per week for 3 months
  • mind. 1 symptom: recurrent periods of sleep/ lapses into sleep within day, prlonged sleep epiosde (>9h) per day that is non restorative, diffcitulty with being fully awakee/ abrupt awakening
  • accompanied by significant distress / impairment in cognitive/ social/ occupational/ important areas of functioning
  • not better explained by another disorder
  • 5-10% of US individuals, often begins in adolescence/ ealry adulthood, equal in all genders

Hypersomnia Comorbidities 

Medical.

  • obstructive sleep apnea 
  • obesity 
  • epilepsy
  • metabolic syndrome / type 2 diabetes
  • migraine 
  • restless leg syndrome

psychiatric conditions

  • depression
  • anxiety disorders 
  • eating disorders
  • ADHD (more than half hypersomnia patients)

Definition of Trauma:

  • Event/ series of event exceptional threat/ catastrophic magnitude
  • Forms of experience: direct experience, personal witnessing, repeated/ extreme exposure to aversive details of traumatic event
  • Characteristics: sudden/ unexpected occurrence, horror (emotional/ cognitive), subjective experience of loss of control, Questioning of one's previous value system

Classification:

Early Trauma:

  • Experiencing traumatic events/ adversity before age of 18
  • Children experience harm, caregivers are affected by own trauma, children not well cared for
  • E.g. All forms of abuse, trauma in chils environment, peer violence, natural disasters 

Assessing Early Trauma:

  • Police reports, reports of social security services
  • Third person reports
  • Questionnaires
  • Interviews

Difference trauma

  • Different severity & quality depending on trauma (which trauma, quantity)

Prevalance

  • High prevalence rates
  • Correlation with: Opportunities, Risky behaviors, chronis disease, infectious disease, maternal health, mental health, injury
  • Higher risk for psyhopathology, disease, mortality

CBASP Wirkung

 

  • (new treatment for chronic depression
  • Higher effiency the higher the severity of the trauma
  • No effect on first 3 trauma types
  • Effect increase over time

 Factors that are relevant for the consequences of early trauma

 

  • Genes, Environments
  • Specific types of trauma influence specific parts of the brain
  • Time of trauma -> which system is still growing

Mechanisms influenced by early trauma:

 

  • Social Information Processing (e.g. enhanced threat detection, hostile attribution bias)
  • Emotion processing (e.g. heightened emotion reactivity, poor emotion regulation)
  • Accelerated Biological Aging (e.g. pubertal timing, cellular aging)

Threat response:

  • Stimuli -> visual cortex -> amygdala (-> behavioral & psychological response) & prefrontal cortext (-> fear)

Emotion processing early trauma:

 

 

  • Less use of adaptive emotion regulation strategies
  • Less flexibility with use of emotional regulation -> not always right strategy
  • Less prefrontal activation, less connectivity

Relevance Social support:

 

  • Association between social support & resilience

Resilience

  • Ability of a person to psychologically adapt, recover, and grow despite stressful or traumatic experiences
  • Key aspects: psychological resilience, adaptive coping, flexibility, social support, neurobiological basis

 

Post-Traumatic Growth:

  • Positive psychological development following the coping with a traumatic event; profound personal growth and transformation

Visually witnessing domestic violence neurological influence:

reduced GMV in primary visual cortex 

reduced integrity of inferior longitudinal fasciculus 

-> important roles in limbin & visual systems, memory, emotional response

Penetrative sexual abuse neurological influence:

thinning of portions of the somatosensory cortex responsible for sensastion from clitoris/ surrounding genital area

emotional abuse neurological influence:

thinning in cortical regions relevant for self-awareness & self-evaluation

Dennis & Dennis, 1940

  • Vergleich zwei Gruppen von Hopi (festwickeln Einschränkung Bewegungsfreiraum)
  • Gruppe 1: festbinden der Kinder auf einem Wickelbrett à Einschränkung der bewegungsfreiheit bis zum ende des 1 LJ.
  • Gruppe 2: kein festbinden
  • Keine unterschiede zwischen gruppen -> Laufen Ergebnis von Reifung

Prägung

  • Lernvorgang innerhalb bestimmter lernsensibler Phasen/ Lebensabschnitte
  • Konzept der Ethologie (Verhaltensforschung, also Biologie)
  • Spezialisierung Auslöseschema für Instinkthandlung
  • Bezieht sich auf einzige Bewegung/ Gruppe von Verhaltensweisen
  • In Ontogense einmalig, nicht nachholbar

 

Sensible Phasen:

(Themenbereich Prägung)

  • Entwicklungsabschnitte, in denen spezielle Erfahrungen maximal pos/ neg. Wirkung haben
  • Beispiele:
    • Frühe Bindung (John Bowlby)
    • Stadientheorien
    • Embryonalentwicklung

 

Definition Lernen

  • Sammelbegriff nicht unmittelbar beobachtbare Vorgänge im Organismus
  • Entstehen durch Erfahrung, Quelle Veränderung: Umwelt 
  • Führen zu Verhaltensveränderung  
  • Lerntheorien
    • klassische Konditionierung
    • Operante Konditionierung
    • Beobachtungslernen 

 

Gegenkonzept zur Reifung

Sozialisation

  • Einfluss sozio-kultureller faktoren auf Entw
  • Hineinwachsen in Verhaltens-/ Erlebensnormen sowie Wertvorstellungen einer Kultur/ Gesellschaft
  • Entwicklung durch/ in Itneraktion mit sozialer Umwelt 

Tichtermodell der Sozialisation (Child)

  • Passiver Prozess: fortschreitende Einengung & Festlegung des Verhaltens durch die Umwelt

Sozialisation als Erwerb von Rollen (G.H. Mead, T. Parsons)

  • Rollen innerhalb einer Gesellschaft (bspw. Alter, Beschäftigugnsgruppe)
  • damit verbunden: Erwartungen über kenntnisse, einstellungen, verhalten
  • diese werden in interaktion mit umwelt erlernt, verknüpfung verschiedener Rollen mit dem Selbst

Sozialsiation als Bewältigung von Entwicklungsaufgaben

  • Vertreter: Freud, Ericson, Havighurst
  • Verschiedene Entwicklungsabschnitte sind mit spezif. Entwicklungsaufgaben verbunden

Bidirektionals Modell

  • Beeinflussung durch Kinder 
  • Angeborene reflexe von Säuglingen -> Lächeln, Greifen
  • Temperament eines Kindes
  • Methoden von Kindern (Pauls & Johann, 1984)
    • Konstruktiv-aktive Steuerung (argumentieren)
    • Vorwürfe
    • steuerung durch Bestrafung (peinl. Verhalten in Öffentlichkeit)
    • Steuerung durch z.B Schmeicheln

Jean Piaget Lebenslauf

 

  • 1. Veröffentlichung über albinotischen Spatz mit 10 Jahren
  • Wissenschaftl. Beschäftigung mit Weichtieren (Mollusken) (hochbegabt, kreativ)
  • Beschäftigung mit Philosophie (veröffentl. philosophischer Roman)
  • Studium der Naturwissenschaften, Promotion Schweiz, Arbeit ü Weichtiere
  • Sorbonne Studium der Psychologie & Philosophie, Mitarbeit an Standardisierung von Binets Intelligenzstests, Austausch mit James Mark Baldwin auf dessen Ideen er später aufbaute
  • studienleiter am jean-jacque-rousseau-institut in genf (Veröff. zahlreicher bücher über entw. des denkens bei kindern, internationale anerkennung als kinderpschologe, forschung zu verschiedenen ASpekten geistiger Entw./ Erziehung/ Ideengeschichte/ Logik/ Erkenntnistheorie) (etwa 40 bücger, 100 artikel allein im gebiet der kinderpsychologie)
  • Prof für Psychologie an uni genf, uni sorbonne

James Mark Baldwin

  • 1861–1934
  • Philosoph und Psychologe
  • Lehrte u.a. an Universitäten in Toronto und Princeton
  • Gründete Labore
  • Zusammen mit G. Stanley Hall begründete er die American Psychological Association
  • Betonte immer wieder die Wichtigkeit der Evolutionstheorie für die Humanwissenschaften
  • Zentrale Ideen: genetische Epistemologie, Gewohnheitsbildung, Zirkuläre Reaktionen, Assimilation und Akkomodation, „Epochen“ der geistigen Entwicklung, darin senomotorische Stufe, und Stufen des logischen Denkens, Schemata.

Merkmale der Theorie von Piaget

  • Genetische Erkenntnistheorie (wie begreift der mensch die welt, wie entwickelt sich dies -> genese)
  • Biologischer Ansatz (anpassung organismus an seine umwelt, gesitige embryologie)
  • Konstruktivismus (menschl. erkenntnis als konstruktion, realitätsverständnis = aktive, konstruktive Leistung, wie verändert konstruktion sich im verlauf der ontogenese?)
  • Strukturalismus (strukturen die einem untersuchungsgegenstand zugrunde liegen, annahme: geringe anzahl geistiger operation als grundlage für denkprozesse, "Schemata")

Schemata

  • typische Weise, eine bestimmte Klasse von Umweltgegebenheiten zu handhaben, wirken top-down
  • sensomotorische Schemata werden im Laufe der ersten Lebensj. verinnerlicht: Basis höhere kognitiver Schemata 
    • e.g. Saugen, greifen, auge-handkoordination, bewegugns-effekt-erwartung, allg. operationen

Merkmale der Entwicklungsstadien 

  • ein stadium als strukturiertes ganzes, ein zustand des gleichgewichts
  • umstrukturierung schemata -> jedes stadium geht aus dem davor hervor
  • invariante sequenz
  • universell
  • jedes stadium schreitet von "werden zu sein"